AUTOGÉN TRÉNING

2017. március 11.


Interjú
Néhány évvel ezelőtt több interjút is készítettek velem az autogén tréning (AT) alkalmazási lehetőségeivel kapcsolatban. Az egyik írásban is megjelent interjút ITT OLVASHATJA EL. Ebben a bejegyzésben inkább arról a négy tényezőről írok, ami minden autogén módszer hátterében megtalálható, ami miatt olyan hatékonyak a stresszel való megküzdésben. Stimulálják és támogatják a személy öngyógyító folyamatait.
Ellazulás
Az első tényező az ELLAZULÁS. Az ellazulás abban segít, hogy megállítsuk a stresszes gondolatokat és testünket hagyjuk pihenni. Néhány személy számára az ellazulás teljesen új élményt jelent mivel mindig "elfoglaltak", "gondolkodniuk kell" vagy "csinálnak valamit". Nem tanulták meg azt, hogy miképpen maradhatnak "elfoglaltak" miközben testüket ellazítják, hogyan folytathatják a "gondolkodást" miközben elméjüket lecsendesítik.
Semmittevés
Nem látták be, hogy a "semmittevés" is "valaminek a csinálásával" jár. A 6 standard gyakorlat - amelyeket Schultz először 1932-ben írt le - jelenti az AT magját, mindenkinek lehetővé téve azt, hogy olyan módszert sajátítson el, amely segíti őt a hatékony ellazulásban.
Három változás
A megfelelő sorrendben elvégzett gyakorlatok segítségével három olyan változás teremthető meg, amely alapját képezi minden ellazulásnak vagy szorongás csökkentésének: (1) csökken az izomfeszültség a testben; (2) megváltozik a gondolkodás módja; (3) megváltozik a gondolatok tartalma.
Előnyös változások
Azok számára, akik rendszerint szoronganak és állandóan visszatérő gondolattartalmakkal foglalkoznak, amelyek megakadályozzák őket abban, hogy realisztikusan a jelenre fókuszálhassanak és testi reakcióik mindezt megerősíti, a hat standard formula begyakorlása drámaian előnyös változást jelenthet.
Passzív koncentráció
A hat standard gyakorlat elsajátítása időt, türelmet és kitartást kíván. A rendszeres gyakorlás segítségével kialakul egy ellazult, erőlködésmentes attitüd, amely során nem akarunk elérni meghatározott eredményeket. Ezt nevezzük "passzív koncentrációnak". Ez vezet el ahhoz, amit Schultz és Luthe "N állapotnak" nevezett el ( a funkcionális neutralitás állapota) - ami egy befelé figyelő, éber, befogadó, ellazult, semleges tudatállapot.
Általánosítás
A módszer alkalmazói megtanulják szorongás vagy pánik nélkül megfigyelni és elfogadni azokat a nem várt és szokatlan gondolatokat vagy szokatlan testi élményeket (autogén kioldás), amelyek akár még a gyakorlatok során is jelentkezhetnek. Szorongó, különféle tünetekben szenvedő személyek számára ez az elfogadó fókuszálás és megfigyelés egy teljesen új gondolkodási stílust jelent. Elsajátíthatják a gondolatokra, érzésekre kialakuló testi reakciókra történő passzív koncentrálást, megfigyelést és elfogadást. Megtapasztalhatják, ahogyan érzéseik válaszolnak a gondolatok és testi állapotoknak megfelelően, ahogy gondolataik változnak érzéseikkel és testi állapotaikkal összefüggésben és ezt az autogén tréningből nyert belső rugalmasságot és szabadságot generalizálhatják (általánosíthatják) a mindennapi életük különféle helyzeteiben is.
Kioldás
A második komponens a KIOLDÁS. Dr. Luthe dolgozta ki az intencionális tehermentesítő gyakorlatok sorozatát és mutatta be a terapeuta közösség számára a 80-as évek elején. Ezek olyan technikák, amelyeket az autogén terapeuta akkor javasol elvégzésre, amikor a gyakorlók bizonyos autogén kioldásokról számolnak be. Ezek a furcsa szomatoszenzoros tapasztalások azokkal az élményekkel állhatnak szoros kapcsolatban, amelyeket az illető teste őrzött meg. Megnyilvánulhat hangok, képek formájában, a személy úgy érezheti, hogy végtagjai megnyúlnak vagy éppen összezsugorodnak, sírnia vagy nevetnie kell, teste rángatózhat, megfájdulhat a feje, köhögnie kell stb.
Élménynapló
A terapeuták a gyakorlók rendszeres visszajelzései (élménynapló) alapján értesülhetnek a kioldási tünetekről, az előrehaladás megakadásáról és javasolhatnak specifikus tehermentesítő gyakorlatokat számukra. Luthe megfigyelte, hogy a kioldási tünetek kliensei múltbéli traumáival vagy megoldatlan, ki nem fejezett érzelmeikkel álltak szoros kapcsolatban. A tehermentesítő gyakorlatokat a személy autogén módon, egyedül végzi a terapeuta leírásának megfelelően. Ilyen lehet például a test ringatása vagy a szándékos sírás.
Helyettesítés
A harmadik összetevő a HELYETTESÍTÉS. A képzés vége felé a kiképző és a gyakorló közösen ügyködnek azon, hogy kidolgozzák azokat a lehetséges szervspecifikus formulákat és önszabályozó formulákat, amelyek összhangban állnak a gyakorló aktuális kihívásaival, személyes törekvéseivel. A gyakorló ezután a mindennapi relaxációba beépítve arra használhatja fel ezeket, hogy helyettesítse velük negatív gondolatait, "én-üzeneteit". Az a személy például, aki retteg a nyilvános beszédtől, alkalmazhatja a "Magabiztosan beszélek nyilvánosság előtt" specifikus formulát. A terapeuta azzal segíti a gyakorlót, hogy megbeszél vele minden testi tünetet, megjelenő gondolatot, hiedelmet, amit a kihívással kapcsolatban a gyakorló átél és szorongást okoz, majd pontosan meghatározott elvek alapján közösen segít megszövegezni azt a formulát, amely a gyakorlatban alkalmazható lesz.
Átkeretezés
A negyedik összetevő az ÁTKERETEZÉS, ami két formában jelenik meg. Az első az élménynapló, amely abban segíti a gyakorlót, hogy verbalizálja, átkeretezze élményeit. Rögtön az első ellazulástól kezdve a kiképző arra kéri a gyakorlót, hogy vezessen naplót a ellazulással kapcsolatos élményeiről. Ezt Dr. Schultz vezett be, aki klienseitől részletes, írásos beszámolót kért, amelyet a következő ülésre ők elhoztak, így nyomon tudta követni a történéseket. Kezdetben szinte minden gyakorló naplója a relaxációval kapcsolatos élményekről szól. Esetleg megjegyzéseket tartalmaznak érzelmeikről, gondolataikról, viselkedésükről.
Önszabályozó formulák
Ez utat adhat a gyakorló átkeretezési törekvéseinek, lehetőséget teremt a kioldások azonosítására és megvitatására, az esetlegesen szükséges intencionális tehermentesítő gyakorlatok bevezetésére, visszajelzésként szolgál a terapeuta számára, hogy a gyakorló megfelelően végzi a relaxációt, forrást biztosít a szervspecifikus és az önszabályozó formulák kialakításához és visszajelzi a gyakorló haladását.
Jobb rálátás
A lejegyzett és átgondolt élmények segíthetik a gyakorlót abban, hogy önmagát eltávolítsa egy élethelyzettől, így más szemszögből megvizsgálva azt, jobban rálátva segítheti őt annak megoldásában vagy egy konfliktus hatékony kezelésében. Növeli az önismeretet és lehetővé teszi az önreflexiót. Az átkeretezés második formáját azok a relaxáció során elvégzett képzeleti gyakorlatok jelentik, amelyekben a gyakorlónak lehetősége nyílik egy kapcsolatot, élethelyzetet, saját szokásait, kihívásait vagy tulajdonságait megvizsgálni, átkeretezni, azokon törekvésinek megfelelően változtatni.
Képzelet
Az imaginációs és képzeleti technikák segítségével olyan helyekre juthatunk el és olyan időbeli eseményekkel foglalkozhatunk, amelyekre és amelyekkel más eszközökkel csak nehezen (vagy nem) tudnánk. Összefüggéseket érthetünk meg azáltal, hogy eltávolodunk egy eseménytől vagy problémától.
Múlt, jelen, jövő
Múltbeli tapasztalatainkat és élményeinket átkeretezhetjük, jövőbeli kihívásainkra pedig felkészülhetünk. A jelenben pedig összegyűjthetjük a szükséges erőforrásokat, amelyekkel növelhetjük konfliktuskezelő és megküzdési készségeinket.
Kontroll
Amit a gyakorló megtanulhat az nem más, mint a belső képeknek, hangoknak, érzéseknek a tudatos kontrollálása, befolyásolása, amelynek óriási hatása lehet a lelki nyugalom megteremtésében, a személyes törekvések elérésében és szokások megváltoztatásában.
Felsőfok
Az imaginatív módszerekkel, katatim képélményekkel elsősorban az AT felsőfoka foglalkozik, amely segítséget nyújt érzéseink jobb megragadásában, élményátélő képességünk és kreatív lehetőségeink kiszélesítésében. Mindennek természetesen előfeltétele az alapfok elsajátítása, autogén begyakorlása. Ha a módszerrel vagy annak elsajátításával kapcsolatban kérdései merülnek fel, kérem keressen elérhetőségeimen.

SZÓLJON HOZZÁ

Amennyiben az itt és a közösségi média oldalaimon megjelent írásaimon kívüli, további témákkal kapcsolatban is szívesen olvasna, vagy tanulna, kérem írjon számomra, vegye fel velem a kapcsolatot. Köszönöm. PB