BLOG

Ezen az oldalon Polyánki Balázs írásai láthatók a stressz és ellazulás témáiban.


2018. február 26.
MINDFULNESS
Sok stressz az életünkben abból származik, hogy a múltunkon rágódunk vagy jövőnk miatt aggódunk. Amikor azonban a jelen pillanatban élünk és figyelmünkkel arra koncentrálunk, amit éppen csinálunk, nem marad tér félelmeinknek, vágyainknak, stresszkeltő gondolatoknak. A meditáció különböző formáiban figyelmünket irányíthatjuk a belégzésre, kilégzésre, egy mantrára, ami lecsendesíti elménket és segít a jelen pillanatban maradni, de nézhetjük a naplementét vagy egy mandala körvonalait is csodálhatjuk.
TOVÁBB

2018. február 24.
FOMO
Szakértők azt ajánlják, hogy ha valaki azon kapja magát, hogy állandóan barátainak közösségi média oldalon lévő állapotát irigykedve és bosszúsan ellenőrizgeti amiatt, mert azok jól érzik magukat, érdemes lehet hírfolyamjait egy időre kikapcsolni és barátaival személyesen találkozni - azokra fókuszálni, akik törődnek vele azok helyett, akik csak online "kiakasztják".
TOVÁBB

2018. február 03.
A 3 FŐ STRESSZHORMON
A stresszreakcióért felelős rendszereink hosszú távú aktivációjáért felelős hormonok jelentősen károsíthatják testi folyamatainkat. Emiatt számos egészségügyi probléma kockázata megnő. Ezek közé tartozik a szorongás, depresszió, emésztési zavarok, fejfájás, szív és keringési problémák, alvászavarok, elhízás, emlékezési és koncentrálási nehézségek. De a stresszreakcióért felelős tucatnyi kemikáliából melyek a legjelentősebb stresszhormonok?
TOVÁBB

2017. december 12.
EMLÉKEZÉS A GYÁSZBAN
Az egyik legnehezebb feladat, amit az élet elénk állít az, hogy elfogadjuk MINDEN EMBERI KAPCSOLATUNKNAK ELVÁLÁS A VÉGE. A másik elköltözik, meghal, ahogy beleszerettünk úgy kiszeretünk belőle, csalódhatunk egy példaképünkben, de akár egy eszményben is. A cikk a TOVÁBB gombra kattintva érhető és olvasható el.
TOVÁBB

2017. november 11.
INSZOMNIA
Mi az inszomnia? Az alvás megkezdésének és fenntartásának zavara. Az inszomniás személy az alábbi nehézségekkel találhatja szemben magát: nem tud elaludni, az éjszaka folyamán felébred, reggel túl korán ébred fel vagy ébredés után fáradtnak érzi magát, mert az alvás nem volt pihentető.
TOVÁBB

2017. október 10.
RÁGÓDÁS ÉS MUNKAHELY
Idézzen fel egy bosszantó szituációt, ami mostanában történt Önnel a munkahelyén. Legyen olyan, amelyben legalább néhány pillanatig bosszankodott - akár önmagában, akár hangosan. Lekésett egy találkozót, nem kapott meg egy ajánlatot, valaki Ön elé vágott a konyhában, méltánytalanság érte vagy nem úgy ismerték el teljesítményét, ahogy Ön szerette volna. Mit gondolt önmagáról, másokról, a világról? Milyen múltbeli emlékek és érzések idéződtek fel Önben? Milyen fantáziái jelentek meg a jövővel kapcsolatban?
TOVÁBB

2017. szeptember 09.
STRESSZKÜSZÖB
"Nem az a kérdés, hogy stresszelsz-e vagy nem. A kérdés az, hogy észreveszed-e és mit teszel ilyenkor!" Könyvemben leírok egy egyszerű módszert, amelyet a stresszel kapcsolatos tudatosságunk fejlesztésére dolgoztam ki.
TOVÁBB

2017. augusztus 15.
REMÉNY-FORMULA
Mikor esett Ön kétségbe utoljára? Mit tett a helyzetben? Mit gondolt, milyen érzései voltak? Milyen katasztrófa-fantáziák jelentek meg Ön előtt? Mielőtt tovább olvas, kérem végezze el a gyakorlatot. Szánjon rá egy percet. Amikor a teljes reményvesztettség állapotát megtapasztalja egy gyerek vagy egy felnőtt, a stressz olyan mértékben hatalmasodhat el felette, hogy cselekvőképessége teljes blokád alá kerülhet.
TOVÁBB

2017. július 14.
HIPOCHONDRIÁZIS
A hipochondriázis (vagy hipochondria) nyomasztó félelmet jelent, amelyben a személy bizonyos testi tüneteket - például köhögés, gyulladás, erős szívdobogás - alaptalanul valamilyen súlyos betegség bizonyítékaként, tüneteként értelmez. A hipochondriázisban szenvedő személy hajlamos a normális testi érzékleteit félreértelmezni és meggyőződést kialakítani arról, hogy valamilyen súlyos testi betegségben szenved.
TOVÁBB

2017. június 13.
GENERALIZÁLT SZORONGÁS
Generalizált szorongásról akkor beszélhetünk, amikor valaki kiterjedt, kontrollálhatatlan, gyakran irracionális aggodalmat él át olyan hétköznapi dolgokkal kapcsolatban, amelyek mások számára jelentéktelen vagy lényegtelen.
TOVÁBB

2017. május 11.
EEG
Mi az EEG? Mire való? Mit mér? Mi áll a hátterében? Ebben a rövid bejegyzésben érthető formában írom le az EEG világát. Könyvemben részletesen írok az arousal rendszerről és ezzel kapcsolatban az EEG-ről, annak történetéről, a regisztrátumokról, - és persze arról, hogy mi köze van ennek a stresszhez.
TOVÁBB

2017. április 15.
EGY
A harvardi Dr. Herbert Benson egyszerű, ugyanakkor nagyon hatásos relaxációs módszere, amelyet a "The Relaxation Response" (A relaxációs válasz) című könyvében publikált 1975-ben. Miről van itt sző? A relaxációs válasz egy természetes folyamat, amelyet bárki el tud érni.
TOVÁBB

2017. március 11.
AUTOGÉN TRÉNING
Néhány évvel ezelőtt több interjút is készítettek velem az autogén tréning (AT) alkalmazási lehetőségeivel kapcsolatban.
TOVÁBB

2017. február 09.
SZORONGÁS ÉS RELAXÁCIÓ
A szorongást univerzális emberi tapasztalásnak tekinthetjük. A szorongás és félelem jelensége ősidők óta foglalkoztatja a tudósokat, írókat. A félelem fogalmát megtalálhatjuk a korai egyiptomi hieroglifákban is. A pszichológián túl jelen van az irodalomban, zenében, művészetekben és a vallásokban.
TOVÁBB

2017. január 10.
AIDS ÉS STRESSZ
A HIV fertőzés, és a következtében fellépő AIDS betegség napjaink egyik legsúlyosabb szexuális úton terjedő fertőzése. Az AIDS betűszó az angol nyelvből eredő rövidítés: Acquired Immune Deficiency Syndrome. Magyarul: Szerzett Immunhiányos Tünetegyüttes, amelyet a Human Immunodeficiency Virus (HIV) - magyarul Emberi Immunhiányt előidéző Vírus okoz.
TOVÁBB

2016. december 16.
A 4A MODELL
A világhírű Mayo Klinika szakemberei összeállítottak egy rendszert a stressz osztályozására és az egyes típusokkal való megküzdés elősegítésére. A négy osztály angol nevei "A" betűvel kezdődnek, ezért hívják 4A Modellnek. Ebben a bejegyzésben bemutatom a négy osztályt, azok sajátosságait és a tippeket, amelyek azonnal felhasználhatók a gyakorlatban.
TOVÁBB

2016. november 16.
ÖNBECSÜLÉS
Hallotta már gyermekeit, diákjait, munkatársait - esetleg önmagát - így beszélni? "Én ezt nem tudom megcsinálni!" "Nem vagyok elég jó." "Miért mindig velem történik ez?" "Ezt én soha sem fogom elérni."Mi történik, amikor hasonlóképpen érzünk?
TOVÁBB

2016. október 10.
KONCENTRÁCIÓ
A koncentráció az elme működésének egy nehezen megfogható területe. Egy meghatározás szerint: "a koncentráció az a képesség, hogy valaki abba az irányba terelje gondolkodását, amelybe csak akarja". Irónikus módon minél többet aggódunk koncentrációnk miatt, annál kevésbé leszünk képesek koncentrálni az éppen végzett tevékenységre.
TOVÁBB

2016. szeptember 12.
ELLAZULÁS
A stressz komoly befolyást gyakorolhat mind testi, mind pedig érzelmi jóllétünkre. Amikor stresszes állapotban vagyunk, testünk legsebezhetőbb részei elkezdenek elégtelenül működni. Bárki, aki egy nap alatt 2-3 dolgozatot (vagy ZH-t) megírt, nagyon is tisztában van a stressz negatív hatásaival. A stresszel való megküzdésnek számos módját ismerjük.
TOVÁBB

2016. augusztus 12.
VIZSGASZORONGÁS
A szorongás a szervezet számos rendszerének válaszát jelenti, amelyet az észlelt fenyegetés vagy veszély vált ki. Kifejezi a szervezet biokémiai válaszait, a személy egyéni történetét és emlékeit valamint a társas helyzetet. Jelenlegi tudásunk szerint, a szorongás sajátos emberi élmény. Más fajok tisztán megtapasztalhatják a félelmet, azonban az emberi szorongás azt a képességet is magában foglalja, hogy emlékezetünket és képzeletünket felhasználva az időben előre és hátra mozoghassunk, és úgy tűnik, hogy az állatok nem képesek erre.
TOVÁBB

SZÓLJON HOZZÁ

Amennyiben az itt és a közösségi média oldalaimon megjelent írásaimon kívüli, további témákkal kapcsolatban is szívesen olvasna, vagy tanulna, kérem írjon számomra, vegye fel velem a kapcsolatot. Köszönöm. PB