EGY

2017. április 15.


Benson
A harvardi Dr. Herbert Benson egyszerű, ugyanakkor nagyon hatásos relaxációs módszere, amelyet a "The Relaxation Response" (A relaxációs válasz) című könyvében publikált 1975-ben. Miről van itt sző? A relaxációs válasz egy természetes folyamat, amelyet bárki el tud érni. A technika megfelelő hatásának elérése érdekében, minden nap gyakorolni kell. Lehetővé teszi, hogy megszabaduljunk azoktól a gondolatoktól, amelyek szervezetünkben feszültséget hajlamosak előidézni. Az "egy" szó folyamatos mondogatása képes távol tartani az elterelő gondolatokat.
Előkészületek
Lássuk, hogyan működik? Válasszunk ki egy nyugodt környezetet. Győződjünk meg róla, hogy a külső zajok nem zavarnak bennünket, amikor itt vagyunk. Húzzuk ki / kapcsoljuk ki a telefont, számítógépet és kérjük meg a közelben tartózkodókat, hogy most kis időre ne zavarjanak minket. Üljünk le kényelmesen úgy, hogy testünkben ne érezzünk izom-feszültséget. Állunk az ellazulástól lehet, hogy lejjebb mozdul és ajkaink szétnyílnak. Talpaink a padlón pihenjenek. Csukjuk be szemünket. Szemhélyaink lágyan pihenjenek szemünkön, ne szorítsuk össze őket.
10-15 perc gyakorlás
Mondjuk ki magunkban és kezdjük el ismételni az "egy" szót. Tempóját igazítsuk saját állapotunkhoz. Akár minden kilégzéskor vagy ki- és belégzéskor is kimondhatjuk. A gyakorlatot 10-15 percig folyamatosan végezzük. Hagyjuk megtörténni. Nem kell azzal törődnünk, hogy a gyakorlatot tökéletesen végezzük. Amikor a zavaró gondolatok megjelennek, engedjük el őket és figyeljünk az "egy" szóra ismét. Ne elemezzük gondolatainkat. Egyszerűen csak engedjük, hogy megjelenjenek és engedjük el őket.
Lecsengés
Amikor a 10-15 perc letelt (gyakorlat közben néha rápillanthatunk az órára, nem zavarja meg annak hatásosságát), két percig üljünk még csukott szemmel a székben. Lassan nyissuk ki szemünket. Élvezzük a nyugalmat és akkor álljunk fel, amikor kívánjuk. Előtte nyújtózkodjunk egyet és vegyünk néhány lassú és mély lélegzetet. Nyugodtak, felfrissültek és éberek leszünk.
Benson története
Mind ez túl egyszerűnek tűnik? Csak ennyi elég a relaxációs válasz kialakításához? Nézzük meg, ki is az a kutató, aki bevezette a tudományos világba ezt a fogalmat. Ki Herbert Benson? Amerikai kardiológus. 1935-ben született. A Mind-Body Medical Institute megalapítója és a relaxációs válasz megközelítés kidolgozója. Több, mint 175 tudományos publikáció és 11 könyv szerzője. A Benson-Henry Institute nyugalmazott igazgatója. Benson igazi úttörőnek számít az elme-test orvoslás területén. Egyike azoknak a nyugati orvosoknak, aki a spiritualitásnak is helyet ad a gyógyításban. Több, mint 35 éve kutatja a stressz szervezetre gyakorolt negatív és kártékony hatásait. Nemzetközileg elismert szaktekintély. Nevével gyakran találkozni magazinokban, újságokban és televíziós programokban is. Benson részt vett abban a párbeszédben, amelyet 1991 márciusában tartottak a Harvard Egyetemen, tudósok és buddhisták körében, a 14. Dalai Láma kezdeményezésére. A 60-as évek végén Benson állatkísérletekbe kezdett. Mókusmajmokat arra tanított, hogy képesek legyenek saját vérnyomásukat kontrollálni. Ebben feedback (visszajelzés) módszereket használt. Azoknál a majmoknál, amelyek jutalomban részesültek, amikor vérnyomásuk nőtt, kardiovaszkuláris betegségek jelentek meg - saját viselkedésük következtében. Magas vérnyomás és vesebetegségek alakultak ki. Később meditáló fiatalok keresték fel Bensont. Esténként a laboratóriumban vizsgálatokat végzett rajtuk, miközben meditációs állapotban ellazultak. Azt találta, hogy a meditáció csökkenti a szívritmust, az oxigénfogyasztást a légzésszámot és lassítja a vérkeringést. A "harcolj-vagy-menekülj" reakcióval ellentétes jellegzetességek voltak megfigyelhetőek ebben az állapotban. Amint folytatta kutatásait, arra jött rá, hogy a relaxációs válasz két fontos összetevő eredményeként alakul ki. Az első: egy szó, hang vagy formula ismételgetése. A második: visszatérni az ismételgetéshez, amint zavaró gondolatok jelennek meg. Azt találta, hogy minden kultúra és vallás gyakorlatában megtalálható ez a két elem. Benson elkezdte megtanítani a 2 elemet olyan személyeknek, akik nem alkalmaztak korábban meditációs módszereket és ugyanazt a drámai élettani választ figyelte meg alanyain, amit korábban már leírt a meditálók esetében. Előre jelezhető, megismételhető és jól mérhető testi változások jelentek meg a gyakorlatok eredményeképpen. Olyan elme-test hatást mutatott ki, amelynek vizsgálata megfelelt a tudományosság kritériumainak. Arra bátorítom Olvasóimat, hogy próbálják ki az "Egy!" módszert. Kezdetben akár csak 1-2 percig. A titok a rendszerességben van. Jó egészséget kívánok hozzá!.

SZÓLJON HOZZÁ

Amennyiben az itt és a közösségi média oldalaimon megjelent írásaimon kívüli, további témákkal kapcsolatban is szívesen olvasna, vagy tanulna, kérem írjon számomra, vegye fel velem a kapcsolatot. Köszönöm. PB