GENERALIZÁLT SZORONGÁS

2017. július 13.


Tünetek
Generalizált szorongásról akkor beszélhetünk, amikor valaki kiterjedt, kontrollálhatatlan, gyakran irracionális aggodalmat él át olyan hétköznapi dolgokkal kapcsolatban, amelyek mások számára jelentéktelen vagy lényegtelen. Angolul értő olvasóim számára ajánlom EZT A YOUTUBE BEMUTATÓT, ami a GAD (Generalized Anxiety Disorder) 6 jellemző tünetét mutatja be. A hat tünet: (1) Túlzott aggódás és izgalom; (2) Fáradékonyság és alvászavarok; (3) Fejfájás; (4) Koncentrációs nehézségek; (5) Gyakran kell kimennünk a mosdóba és (6) Ingerlékenység.
Aggodalom
Az átélt aggodalmak gyakran interferálnak a személy mindennapi működésével. Katasztrofális következményeket vételeznek elő olyan hétköznapi dolgokkal kapcsolatban, mint például egészségügyi problémák, pénzügyi helyzet, munkahelyi vagy családi problémák - szinte bármilyen esemény vagy tevékenység nagyfokú aggodalmat válthat ki a személyből.
Fenyegetve
A személy állandó nyugtalanságot él át, fáradékony és nehezen tud koncentrálni teendőire. Ingerlékenység és alvási problémák lépnek fel. Izmait folyamatosan megfeszített állapotban tartja. Állandóan fenyegetve érzi magát,ezért folyamatos készültségben áll. Gyakran jár fejfájással, hányingerrel, zsibbadással, izzadással és izomfájdalmakkal.
Irracionalitás
Azon irracionális feltételezések szerint élnek, hogy mindig valamilyen veszély leselkedik rájuk, ami automatikusan megjelenő gondolatokat, képeket eredményez náluk. Példák: "Rajtam fog nevetni az egész osztály." "Hülyét csinálok magamból." "De mi lesz, ha nemet mond?" "És mi lesz, ha nem sikerül?".
Ellazulás
Mi segíthet? Olyan relaxációs módszer alkalmazása segít, amellyel a személy mindenek előtt képessé válik arra, hogy testét mentesítse az inadekvát, "parazita" izomfeszültségektől. Ennek hatására egy sokkal gazdaságosabb működésmódot sajátít el, ami számos tünetet képes lehet megszüntetni - jobban fog aludni, kipiheni magát, ezért nő koncentrációs képessége stb. Az autogén tréning (AT), transzcendentális meditáció, a jóga mind ide sorolható, de ha rendszeresen sportolunk, az is nagyban hozzájárulhat a felesleges feszültségtől való megszabaduláshoz. Ezen felül társas kapcsolataink ápolása, - ahol kibeszélhetjük magunkat, feloldódhatunk, játszhatunk stb. - szintén fontos.
További gyógymódok
Az AT segítségével megtanulhat továbbá olyan önregulációs formulákatis alkalmazni, amelyek tartalmukban összeegyeztethetetlenek az automatikusan megjelenő gondolatokkal vagy képekkel, amelyek az aggódást okozzák. Rendszeres gyakorlással a szorongás csökkenthető,megszüntethető. A generalizált szorongás leküzdésében alkalmaznak még kognitív terápiát, biofeedback eljárást, szisztematikus deszenzitizációt, elárasztásos technikát vagy különféle modellkövetéses eljárásokat. Ha úgy érzi, hogy további információra van szüksége vagy kérdést tenne fel a témával kapcsolatban, kérem keressen elérhetőségeimen.

SZÓLJON HOZZÁ

Amennyiben az itt és a közösségi média oldalaimon megjelent írásaimon kívüli, további témákkal kapcsolatban is szívesen olvasna, vagy tanulna, kérem írjon számomra, vegye fel velem a kapcsolatot. Köszönöm. PB