STRESSZKÜSZÖB

2017. szeptember 09.


A stressz felismerése
"Nem az a kérdés, hogy stresszelsz-e vagy nem. A kérdés az, hogy észreveszed-e és mit teszel ilyenkor!" Könyvemben leírok egy egyszerű módszert, amelyet a stresszel kapcsolatos tudatosságunk fejlesztésére dolgoztam ki. A tudatosság jelenti az első lépést a stresszel való hatokény megküzdésben. Először fel kell ismerjem, hogy valami történik velem. Ha ezt konstatáltam, el tudom dönteni, hogy kell-e tennem valamit, vagy nem. Ha igen, akkor jöhet csak a második lépés: mit kell tennem? A tudatosság fejlesztésében a STRESSZKÜSZÖB nevű módszer kiváló társunk lehet a mindennapokban. A workshopjaimon is foglalkozunk vele, mivel mások jelenlétében olyan visszajelzések nyerhetők, amelyeket önmagunktól nem tudunk megszerezni.
Gyakorlat
Fogjon egy füzetet. Első lépésben idézzen fel egy helyzetet, amelyben erős stresszt élt át. Írja le az eseményt. Milyen viszonyban állt saját kontrollja (képességei) a helyzet által támasztott elvárásokkal (kihívásokkal)? Második lépésben, képzeletében jelenítse meg az epizódot. Úgy lássa önmagát, mintha egy mozifilmben szerepelne. Amikor kritikus, fájdalmas, szánalmas vagy énje számára kellemetlen ponthoz ér, figyemeztesse főhősét (azaz önmagát): "Vigyázz! Stressz!" Ezt a lépést addig ismételgesse, amíg érzékennyé nem válik saját "stresszküszöbére" - amikor például elveszíti türelmét, ingerültté válik, vagy önmagába zárkózik, tipikus és nemkívánatos gondolatok jelennek meg fejében vagy szavak csúsznak ki száján. Harmadik lépésben, esténként idézze fel a nap stresszes eseményeit és az előző lépésben leírtak szerint lássa és figyelmeztesse önmagát ("Vigyázz! Stressz!"). Végül, negyedik lépésként, amikor egy nyugalmát fenyegető eseményt él át, stresszküszöbét felismerve, figyelmeztesse önmagát: "Vigyázz! Stressz!"

SZÓLJON HOZZÁ

Amennyiben az itt és a közösségi média oldalaimon megjelent írásaimon kívüli, további témákkal kapcsolatban is szívesen olvasna, vagy tanulna, kérem írjon számomra, vegye fel velem a kapcsolatot. Köszönöm. PB